Stanoviska komise z 20. 2. 2008

Členové komise: Bílek, Černý, Jůn, Bystrovová, Velíšek, Lipold, Osvaldová, Jandourek, Klausová,  Kruml.


1) Stanovisko komise pro etiku k případům, kdy média zveřejňují informace o zdravotním stavu nebo nemoci veřejně známých občanů. 

Podle platného Kodexu pro etiku, zejména paragrafu f (kromě nesporných důvodů veřejného zájmu nesmí novinář svou činností dostat dotčené osoby do nesnází nebo osobní tísně) by novináři neměli zveřejňovat bez svolení nemocných informace, které mohou dlouhodobě dotčené osoby poškodit, ať už profesně, nebo osobně. 

2) Komise pro etiku vítá informaci, že vláda chce přísněji chránit soukromí obětí trestných činů (viz zpráva ČTK 11. února 2008: "Podle návrhu nebude možné zveřejňovat údaje o oběti mladší osmnácti let, jestliže k tomu nedá souhlas její zákonný zástupce. Taková situace může nastat například při únosu, kdy je potřeba identifikovat oběť a uveřejnit v médiích její fotografii," řekl po jednání vlády ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Chráněni mají být i dospělí lidé, vůči kterým byl spáchán trestný čin kuplířství, trestný čin ohrožování mravnosti nebo některý z trestných činů proti rodině a mládeži, proti životu a zdraví nebo proti svobodě a lidské důstojnosti. Za porušení zákazu zveřejnění osobních údajů hrozí podle návrhu až milionová pokuta“).

Nová podání:

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška  na materiál Marka Pokorného. Komise před rozhodnutím čeká na odpověď druhé strany.

* Další podání se týká účinkování moderátorů a moderátorek zpravodajství v tištěné a venkovní reklamě. Jde o nasazení Anety Savarové jako moderátorky zpravodajství České televize.

Komise pro etiku bere na vědomí vyjádření ředitel zpravodajství ČT Milana Fridricha:
Účinkování v reklamě u lidí pracujících ve zpravodajství je nepřijatelné, pokud se nejedná o veřejně prospěšnou (léčba rakoviny, boj proti pozemním minám) nebo humanitární věc (sbírky pro děti apod.). 

 

Konkrétní případ A. Savarové v komerční reklamě se odehrál ještě před jejím nástupem do ČT. Jelikož se nejedná o reklamu, která by byla eticky nepřijatelná, nevidím z hlediska její současné práce důvod se věcí zabývat. Pokud by některý z redaktorů v reklamě, kde se používá jeho tvář pokračoval, pak nemá ve zpravodajství co dělat.   

* Další podání se týká  materiálu s  titulkem:

Tragická nehoda na Lounsku, odvysílaného TV NOVA 14. 2. 2007
Komise byla dotázána, jaký je její postoj k používání „filmové“ hudby ve zpravodajství?

„Například sekvence z uvedeného pořadu, kdy je emotivní hudba doplněna zpomalenými záběry. Nebo sugestivní střih rozhovoru s (velmi rozrušenou) manželkou jedné z obětí. Opět podbarven hudbou a prostříhaný nájezdy na fotografie. Nepatří tyto postupy spíše do publicistických pořadů (např. typu Střepiny apod.), než do vysílání označeného jako zpravodajství? 

A závěrečné zapalování svíčky v přímém přenosu, navíc jménem televizních diváků.“

Komise se domnívá, že v této reportáži se uplatňují prvky inscenovaného zpravodajství (použití hudby atd.), což spolu s nepřípustným zneužitím pozůstalých je jednoznačně proti novinářské etice.

*Komise byla dotázána na stanovisko k případu Adama Komerse, vedoucího regionální redakce zpravodajství České televize, který podepsal iniciativu Ano pro Švejnara v předvečer první volby prezidenta ČR, která proběhla 8. února 2008 a tím podpořil jednoho z kandidátů na tento post. První týden byl Adam Komers pod textem iniciativy uváděn jako „vedoucí pracovník, ČT, Praha“. Později byl titulek vedle jeho jména změněn na „novinář“.   

Komise obdržela od Mgr. Milana Fridricha, ředitele zpravodajství České televize, 
následující otázky, na které odpověděla:
Jaký má Komise pro etiku názor na podpis pod iniciativou Ano pro Švejnara ze strany novináře? 

Komise se domnívá, že novináři nemají do podobných iniciativ vstupovat. Zvláště pak, pokud působí ve zpravodajství či publicistice - byť regionální. Jejich úkolem je o věcech referovat, posuzovat je, konfrontovat, nikoli být jejich přímými aktéry. 

Dá se mluvit o snížení jeho důvěryhodnosti a tím poškození jména podniku, v tomto případě ČT?  Nepochybně ano, připomínáme případ novináře TV Nova Jana Tuny - byl podobný a nepochybně zpravodajství Novy poškozoval.

Má veřejnoprávní novinář hlubší odpovědnost v podpisu podobných petic?  

V řadě profesí (a novinář k nim patří) se ti, kteří je chtějí vykonávat, musejí dobrovolně vzdát určitých práv, která mají ostatní - jejich výhodou je, že přímo ovlivňují dění, nebo lépe řečeno podílejí se na něm - podepisovat petice s politickým obsahem jim nepřísluší. 

Novinář veřejnoprávního média si podobný projev může na veřejnosti dovolit, teprve když  tam ukončí svůj zaměstnanecký poměr. 

Jiná věc by byla, kdyby šlo o obecnou deklaraci, požadavek změny nějakého stavu, reakci na ohrožení demokracie atd. V tomto případě však novinář podpořil jednu ze stran (z aktérů) politického procesu. Samozřejmě tím není nijak zpochybněno právo novináře například na vyjádření se k podmínkám v médiu v němž pracuje, nebo právo na kritiku média.

Hraje roli fakt, že novinář, který podepsal petici/iniciativu, nemá přímo s danou tematikou ve vysílání kontakt? 

Ne, je součástí zpravodajství a je tak také veřejností brán - skutečné vnitřní zařazení na věci příliš nemění. 

Je zákaz podpisu a jeho vyžadování ze strany zaměstnavatele omezením občanské svobody novináře? Ano - protože nemůže jít o zákaz. Médium nemůže nařídit novináři, aby něco nepodepisoval a spojovat to se sankcemi. Může mu ale vysvětlit, jaká je redakční politika, jak bude případný podpis chápán a jaké může mít důsledky. Zda se i přesto rozhodne podepsat, je jeho rozhodnutím, a nelze ho předem vyžadovat.

* Komise obdržela stížnost na článek v Libčických novinách, který údajně poškozoval místní školu. Komise se seznámila s materiálem i s názorem druhé strany. Její stanovisko je následující: 

Jde o další případ, kdy do místního periodika píše radní. Tzv. noviny obsahují informace o chodu obce, rozpočet, reklamy a pod. Radní není členem SNČR a nevystupuje ani jako novinář. Z našeho pohledu nejde ani o žurnalistický útvar. Radní, zvolený občany v demokratických volbách, jim sděluje nějaké závěry své práce a hodnocení resortu. Pokud lže, je to problém jeho, voličů a dané školy – stejně mohl vystoupit na veřejné schůzi nebo vyvěsit své stanovisko na nějakou nástěnku. Je to podobné, jako kdybychom měli hodnotit vystoupení poslance na schůzi v jeho obvodě nebo článek určený jeho voličům. Navíc v tomto případě není jasné, na co si škola vlastně stěžuje – specifikace toho, co je a co není pravda, chybí. Jiná věc je a v té možná redakce pochybila, že se měla pokusit zařadit reakci školy alespoň do stejného vydání, když už ne do blízkosti inkriminovaného článku. 
*Další podání se týká článku v Prostějovském deníku, je však třeba opatřit čitelnou kopii a názor druhé strany sporu. Podání přišlo mailem a je naprosto nečitelné. 


* Stejně tak není možné dohledat internetový odkaz na článek, který má být podobný jako článek z března 2007 z časopisu Beverage & Gastro. Nutno znovu prověřit podklady, které obdržel SNČR.

* Podání Evy Hejzlarové, koordinátorky projektu Vyrovnávání šancí žen a mužů v rozhodovacích pozicích a politice. Jde o stížnost, že ČT ve zpravodajství
povrchně informovalo o Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí a zkreslovala či zatajovala informace o členech  K 213, kterým poskytovala prostor k agresivním výrokům na adresu nevládních ženských organizací. Bude vyžádáno stanovisko ČT.
* Podání k internetové prezentaci na serveru Novinky,cz, kde byl zveřejněn článek o mučení kočky, navíc k textu byly připojeny fotografie.

Autor stížnosti se domnívá, že článek je neetický svým senzacechtivým líčením násilí na zvířeti a byl nevhodně umístěna obecně přístupném portálu. Bude dotázána redakce.





Řešená podání:
* Stížnost Aleše Knappa na MFDNES, kde byl publikován 9. 12. 2006 článek Věčný disident Stirner. A. Knapp si stěžuje na zásahy redigujícího Josefa Chuchmy do svého textu. Redakce MFD byla požádána o vyjádření. Vyjádření zatím nepřišlo.

* Podání Ing. Josefa  Mráze - první se týkalo článku J. Spurného uveřejněného 8. října 2007 v týdeníku Respekt pod názvem „Grossův tajemný sponzor“. Ing. Mráz se domnívá, že informace byly neověřené a nepravdivé. Komise se obrátila na šéfredaktora Respektu dopisem. Odpověď zatím nepřišla. Druhé podání se týkalo vysílání zpravodajské relace Události dne 7. října 2007, ve které byla zařazena reportáž opírající se o článek J. Spurného a uvádějící tytéž informace. Materiál převzal kolega Černý a připraví stanovisko, reagující na obě podání. Jak byla komise ve věci stížnosti k  Radě ČT informována, ve vyjádření 10. prosince 2007  dává stěžovateli ona i generální ředitel za pravdu a konstatuje, že redakce zpravodajství udělala chybu. 

* Stížnost na článek  Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Bude urgováno.
* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Úkol stále trvá. Kolega Kruml.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku. Vyjádření zatím nepřišlo, bylo urgováno dopisem.

* Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20. 3. 2007, autor zkratka (gol), strana 6. Komise doporučila, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Bylo urgováno. Případ již trvá rok, některé redakce na stížnosti nereagují, nebo je neberou na vědomí..

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě znovu urgováno.

* Podání na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Případ trvá dlouho, nicméně komise se opět na redakci obrátila dopisem. 

Další zasedání komise proběhne 12. března  2008 v 18. hodin. Prosíme všechny členy KPE, aby předem potvrdili účast.

